R&D (تحقیق و توسعه)
پروژه اتوبوس فرودگاه
حمل و نقل مسافران در بین گیت های سوار شدن فرودگاهها و هواپیما در فرودگاه های که فاقد تونل مخصوص است، بوسیله اتوبوس های خاصی انجام می شود که از لحاظ فنی و ابعادی با سایر اتوبوس ها متفاوت است. یکی از بارزترین تفاوت های این نوع از اتوبوس ها، تفاوت ابعادی و محل قرارگیری پیشرانه و خط انتقال قدرت است. طول این نوع از اتوبوس ها معمولا بین 13 تا 15 متر و عرض آنها بیش از 5/2 متر می باشد که استفاده از آنها را با توجه به قوانین موجود ترافیکی، مختص فرودگاهها نموده است. از طرفی موتور، گیربکس و محور محرک در جلوی اتوبوس قرار می گیرد تا سالن مسافران بصورت مسطح گردد.
شرکت پیشرو دیزل آسیا با توجه به نیاز بسیار زیاد فرودگاههای کشور به اتوبوس های فرودگاهی و انحصاری بودن این اتوبوس های به دو یا سه شرکت اروپایی، تصمیم بر طراحی و ساخت اتوبوس فرودگاهی کشور نمود که منجر به تولد اولین اتوبوس فرودگاهی تولید شده در کشور شد.
این اتوبوس در فاز اول ساخت، بصورت موتور عقب ساخته شد که از لحاظ قطعات اصلی فنی با محصول اتوبوس شهری این شرکت مشترک بوده و اتاق بصورت Semi low floor در آمده است.
بطور خلاصه می توان ویژگی های این محصول جدید را به شرح ذیل ذکر نمود:
- طول: 12.5 متر
- عرض: 2.80 متر
- تعبیه دو عدد درب دو لنگه بیرون بازشو در سمت چپ و دو عدد در سمت راست.
- نصب 15 عدد صندلی مسافری در جلو و عقب اتوبوس.
- جداسازی کابین راننده از مسافران.
پروژه اتوبوس BRT
سامانه اتوبوس های تندرو (BRT) یکی از بهترین راهکارهای موجود برای حل معضل ترافیک کلانشهر های کشور می باشد که بدون نیاز به امکانات و زیرساخت های خاص قادر است حجم زیادی از مسافران را بطور سریع جابجا نماید.
بیشتر اتوبوس های BRT موجود در خطوط اتوبوسرانی کلانشهر ها از نوع اتوبوس های دو کابین مفصل دار یا آرتیکولیت می باشد. این اتوبوس ها با توجه به انحصاری بودن قطعاتی همچون مفصل وسط (آرتیکیولیت) و ساختار اتاق یکپارچه با شاسی، دارای محدودیت های خاصی برای واردات و یا تولید داخل می باشند که استفاده از آنها را با مشکل مواجه نموده است. از سوی دیگر با توجه به طول زیاد این نوع از اتوبوس ها و شعاع گردش نسبتا زیاد، استفاده از آنها را در خارج از خطوط ویژه و در کنار سایر خودروها با مشکل مواجه نموده است.
یکی از بهتری جایگزین های موجود برای اتوبوس های 18 متری بی آر تی، اتوبوس های 12 متری با درب های سمت چپ است که قادرند حدود 90 نفر مسافر را با شرایط یکسان با اتوبوس های بی آر تی جابجا نمایند.
شرکت پیشرو دیزل آسیا نیز با توجه به موانع موجود، تصمیم به تولید اتوبوس های 12 متری بی آرتی نمود که منجر به تولید یک محصول کاملا جدید و با طراحی فیس لیفت شده گردید.
بطور خلاصه می توان ویژگی های این محصول جدید را به شرح ذیل ذکر نمود:
- پلت فرم و شاسی درایو یکسان با اتوبوس شهری LCK6120G.
- اضافه نمودن در درب در سمت چپ که منطبق با ایستگاههای خطوط بی آر تی موجود می باشد.
- حفظ درب های موجود در سمت راست که کاربری اتوبوس را چند منظوره نموده و استفاده از آنرا در خطوط معمولی فراهم می آورد.
- طراحی کاملا جدید فیس پوسته جلوی اتوبوس که با شیب مایل به عقب و طراحی آیرودینامیک خود، دارای طراحی منحصر بفرد و جذابی می باشد.
- کاهش ضریب درگ آیرودینامیک اتوبوس که منجر به کاهش مصرف سوخت و نیز کاهش صدای پیچیده در داخل اتاق می شود.
پروژه مینی بوس نیسان
یکی از پرکاربرد ترین نوع خودروهای جمعی که محدوده وسیعی از کاربری ها را پوشش می دهند، مینی بوس ها هستند. با توجه به تعداد بسیار زیاد حضور مینی بوس های فرسوده در سطح شهر های کشور و نیز سفارش سازمان های متولی حمل و نقل عمومی، شرکت پیشرو دیزل آسیا تصمیم به راه اندازی خط تولید انبوه محصول مینی بوس نموده است.
بطور خلاصه می توان ویژگی های این محصول جدید را به شرح ذیل ذکر نمود:
- استفاده از موتور نیسان ZD30 که یکی از بروز ترین موتورهای توربو دیزل موجود در بازار می باشد.
- انطباق موتور این محصول با استاندارد یورو 4.
- دست یابی به استاندارد یورو 4 بوسیله سیستم EGR و عدم نیاز به اضافه نمودن ماده افزودنی ادبلو.
- استفاده از گیربکس ZF 5S400V.
- قابلیت اضافه نمودن آپشن هایی مانند کروز کنترل.
- استفاده از بهترین و با کیفیت تری قطعات برای تریم داخل و تزئینات.